>> Tuky a cholesterol

 

     Cholesterol je mnoha lidmi neprávem považován za něco, čeho je třeba se bát, představují si, že plná pusa tuku zaviní degeneraci jejich krevních cév a bůhví co všechno. Ve skutečnosti však tělo cholesterol potřebuje.

 

     Správný výběr a upotřebení tuků jsou ve výživě velmi důležité, neboť jsou potraviny s nízkým obsahem nasycených mastných kyselin a přiměřeně větším obsahem kyselin nenasycených. Mimoto obsahují všechny potraviny oba druhy mastných kyselin.

 

     Všechno, co musíme udělat, je zvolit si správný druh zeleniny, ovocných plodů, semen a ořechů a omezit nebo odmítnout konzumaci živočišných potravin a přehřátých tuků a především vyrobených tukových produktů.

 

     Jestliže si někdo myslí, že musí jíst bezpodmínečně maso, pak by se měl zaměřit na drůbež od sedláků, která není uvězněná v klecích a na ryby se šupinami a ploutvemi. Rybám, které se živí zbytky mrtvých těl a živočichům žijícím v ulitách nebo lasturách, byste se měli vyhýbat.

 

     Abych vám pomohl, sestavím seznam potravin, jejichž obsah nenasycených kyselin podstatně převyšuje obsah kyselin nasycených. Číslo za potravinou ukazuje, o kolik je obsah nenasycených mastných kyselin vyšší než nasycených. Tak například avokádo má třiapůlkrát tolik nenasycených mastných kyselin než nasycených.

  • avokádo 3,5 
  • dýňová semena 4,5 
  • kukuřičná mouka 7,5 
  • lískové ořechy 18 
  • mandle 11 
  • rýže 4,5
  • olivy 8 
  • vajíčka 2
  • olivový olej 8 
  • paraořechy 4 
  • pistácie 8,5
  • proso 2
  • pšeničné zrno 5
  • sezamová zrna 7,5
  • slunečnicový olej 8
  • vlašské ořechy 13-15
  • zelený hrášek 10

 

     Podle těchto informací si můžete volit svoje jídlo a vynechat potraviny, které obsahují nadměrně mnoho nasycených kyselin a tím příliš mnoho cholesterolu. 

 

     Co se týká cholesterolu, dávejte pozor, stejně jako při jiných účinných látkách souvisejících s výživou, na zdroj informací, který výrobek vychvaluje a doporučuje.

 

     Koneckonců byste si měli být vědomi, že tělo jisté množství tuku potřebuje, aby mohlo bez překážek pracovat. Např. tělo muže, který váží 55 - 60 kg, obsahuje 6 až 7 kg tuku, jestliže je v dobré kondici, zatímco ženské tělo o stejné váze obsahuje 15 až 17 kg tuku.

 

     Tento tuk je životně důležitý. Slouží jako potravinová rezerva a tvoří tu nejúčinnější a nejkoncentrovanější pohonnou hmotu jednak k udržení normální tělesné teploty a jednak k uvolňování energie, která nám dává sílu pro funkce a činnosti našeho denního života.

 

     Cukerný uhlovodan medu jako zdroj energie dodá energii rychle. Energie, kterou dodává tuk, účinkuje sice pomaleji, ale tuk má na rozdíl od sacharidů dvojnásobný energetický potenciál a tím výhodu, že produkuje dvakrát tolik tepla, i když se "spaluje" pomaleji. Vzhledem k této vlastnosti - pomalého spalování - se tuk hodí lépe jako zásoba a palivová rezerva.

 

     Během zažívacího procesu připravují šťávy slinivky břišní tuky v potravě k použití, k uskladnění a k  upotřebení pro játra, která je rozdělují. Zahřívají-li se tuky na teplotu přes 52 °C, jsou, stejně jako potraviny připravované v tomto horkém tuku, trávicími šťávami slinivky břišní nezpracovatelné a játry plně nevyužitelné. 3

 

předchozí   …   další

Naše menu vyberte si

Zdraví na dlani V bavlnce Zdarma eShop Úsměv pro děti - videopřednášky o dětech