15. Správná výživa - II. Bílkoviny

Sledování video textu

 

 

     Kolik bílkovin potřebujete denně? Dítě potřebuje během prvních dvou let života vzhledem ke své váze daleko víc bílkovin než dospělý člověk. Spotřeba "stavebních kamenů z bílkovin" je u dítěte relativně větší, protože je ve fázi růstu a vývoje.

 

Dospělý člověk, relativně vzato, nepotřebuje tolik bílkovin jako dítě. Nepotřebuje žádné bílkovinné stavební kameny ke stavbě, ale jen stavební kameny k opravám.

 

Potřeba bílkovin u dospělých je konstantnější a je omezená na "nahrazování a udržování".

     Člověk těžce tělesně pracující potřebuje víc bílkovin než ten, který pracuje například v sedě.

     Těžce pracující člověk jí proto i větší porce. Podle platných směrnic o výživě potřebuje těžce pracující člověk až dvě stě třicet gramů bílkovin denně, zatímco člověk pracující vsedě potřebuje sto padesát gramů. Ale už i šedesát až osmdesát gramů považujeme za dostačující. A podle nejnovějších poznatků není potřeba víc než dvacet až třicet gramů bílkovin denně.

 

Rozhodujícím faktorem je přirozeně druh a kvalita bílkoviny.

 

     Nepřehlédněte skutečnost, že největší podíl naší bílkoviny přijímáme s dusíkem, který neustále vdechujeme.

     Dusík je základní element ve struktuře bílkovinné molekuly. Jestliže je potrava, kterou sníme, lehce stravitelná a dobře vstřebatelná, může se potřebné denní množství bílkovin stanovit minimálně na šedesát až osmdesát pro těžce pracující a dvacet až třicet gramů pro lehce pracující.

 

     Další důležitý faktor, který určuje spotřebu bílkovin jednotlivce, je jeho zdraví. Při mnoha nemocech dochází ke ztrátě tělesných tkání. Tato ztráta musí být během uzdravování nahrazena.

     Během nemoci a po nemoci je samozřejmě zažívací ústrojí oslabeno. Potřeba bílkovin zde hraje velkou roli. Masité potraviny jsou podstatně tíž stravitelné než zelenina. Trávení živočišné bílkoviny vede k  tvorbě nadměrné množství kyseliny močové. Z toho důvodu je tedy masité jídlo pro nemocného člověka velká zátěž jeho zažívacího ústrojí. Současně se zvýší překyselení těla.

 

     Nejlepší bílkovinu máme k dispozici v čerstvých zeleninových šťávách. Směs z karotky, celeru, petržele a špenátu - zvaná také "kalciová šťáva" - je jeden z nejbohatších bílkovinných pramenů mezi lehce stravitelnými a lehce vstřebatelnými zeleninovými šťávami.

 

     Šťávy z kapusty, růžičkové kapusty, zelí, pampelišky, kedlubnu, polníčku, petržele, černého kořene, špenátu a tykve mají všechny poměrně vysoký obsah bílkovin. Tyto šťávy by se měly míchat s trochou šťávy z karotky. Největší obsah bílkovin z veškeré zeleniny má česnek.

 

Novinky

 

Co je bílkovina?

     Bílkovina dodává lidskému tělu a všem organizmům stavební kameny pro vybudování těla. Dá se srovnat s cihlami a cementovými bloky, které tvoří strukturu budovy.

     Bílkovina je organická substance, typická pro živou hmotu, která se v rozmanité formě vyskytuje v lidském, ale i zvířecím těle a v rostlinách.

     Bílkovina se skládá asi z třiadvaceti substancí, takzvaných aminokyselin. Každá jednotlivá aminokyselina má speciální, charakteristický účinek. Nejlepší analogie, kterou znám, je srovnání aminokyselin s kancelářemi mrakodrapu - se všemi funkcemi a činnostmi, které běží nepřetržitě ve dne a v noci.

     V takové budově se potřebuje snad každý obchod a každé řemeslo, aby byly provoz a údržba zachovány, a to od nejnižšího sklepního poschodí až po vlajkový stožár na střeše. 

     Stejné je to s aminokyselinami ve vašem těle. Jedna aminokyselina hraje roli například při nerušené funkci nadledvinek a je zodpovědná za stav kůže a vlasů. Jiná se podílí na kontrakci svalů a na struktuře a funkci rozmnožovacích orgánů. Drží degeneraci tělních buněk v šachu. Další se stará o funkci plic, srdce a cév, a tak dále.

     Každá aminokyselina působí jako zázrak. 

     Na bílkovině je zajímavá a životně důležitá skutečnost, že žádná plnohodnotná bílkovina nemůže být lidským tělem přímo strávena a asimilována nezávisle na tom, zda se jedná o bílkovinu živočišnou nebo rostlinnou a z kolika aminokyselin je složena.

     Tekuté molekuly aminokyselin jsou v krvi unášeny do jater jaterní žilou, která spojuje tenké střevo s  játry. Úkolem jater je molekuly od sebe oddělit a zase složit v  určitý typ aminokyselin, které jsou pro regeneraci a výměnu buněk a tkání a pro dobré zdraví potřebné.

     Co se týče upotřebení "bílkovinných výrobků", nedbají játra rad výrobců a neřídí se podle receptů prodavačů. Nejsou vyškolena číst "návody k použití", ať už jsou na výrobcích vytištěna nebo doporučena ústně.

 

 

 

Zažívání jde dál!

     Trávení začíná skutečně tenkrát, jakmile vzhled a aroma jídla upozorní žlázy s vnitřní sekrecí, že je třeba činnosti a účinku zažívacích šťáv. Jestliže je jídlo očekáváno a působí lákavě, jsou endokrinní žlázy vyprovokovány k aktivaci zažívacího ústrojí a slinných žláz.

     Velice důležité je pokousání jídla a jeho promísení se slinami, protože všechna pevná potrava musí být proměněna na kaši, a k tomu účelu máme zuby. Pokousáním a promísením se slinami vznikne kaše, potrava je prosycená slinami a připravená ke spolknutí.

     Spolknutá potrava se dopraví jícnem do žaludku. Žlázy v žaludku jsou v tomto okamžiku připraveny vyloučit kyselinu solnou, aby "vydezinfikovala" všechno, co potravinová kaše obsahuje. Kaše se tedy může ponořit do lázně z kyseliny solné.

     Potrava bohatá na sacharidy potřebuje ke správnému a úplnému strávení alkalické (zásadité) prostředí, také však napřed musí projít lázní kyseliny solné, aby se dezinfikovala, protože citlivá sliznice střeva by se mohla infekčními látkami poškodit nebo poranit. Mimoto může infekce rušit účinnost alkalických zažívacích šťáv.

     Bílkovina naproti tomu potřebuje kyselé prostředí, aby byla zažívacími šťávami zpracována. Když přijde do žaludku a projde kyselou lázní, aby se dezinfikovala, vyloučí žaludeční žlázy pepsin, enzym rozkládající bílkovinu a rozklad začne.

 

 

Škodlivé chemické reakce

     Jestliže jíme koncentrované sacharidy a bílkoviny současně, nestráví se sacharidy správně, protože do nich pronikl bílkovinný trávící enzym - pepsin.

     Stejně tak je přítomností sacharidů v potravinové kaši rušeno trávení bílkovin. Následkem této nesnášející se kombinace je kvašení sacharidů a zahnívání bílkovin. Na základě přírodních chemických zákonů vede tato nevhodná kombinace, způsobující kvašení a zahnívání současně, k tvorbě plynů, a to nejen v žaludku, ale i ve střevě a v celém organismu.

 

     Zářícího zdraví dosáhnete jen tehdy, když nebudete jíst koncentrované cukry a škrobové produkty dohromady s koncentrovanými bílkovinami. Tím se vyhnete žaludečním potížím, bolestem hlavy apod.

 

     Tak, jak se nemísí voda s olejem, nemísí se ani kyseliny s alkalickými substancemi. Jsou "inkompatibilní" - nesnášenlivé a spolu neslučitelné.

 

 

     Sacharidy jsou alkalické substance, zatím co bílkoviny jsou kyselé. Pro sacharidy jsou určeny vlastní specifické trávicí šťávy, které reagují v zásaditém prostředí se zásaditými substancemi. Stejně tak má bílkovina svoji specifickou zažívací šťávu.

     Přirozeným důsledkem porušení tohoto kyselino-zásaditého zákona je přerušení zažívacího pochodu, to znamená vytvoření nevhodné kombinace přívodem kyselých substancí do alkalického prostředí nebo zásaditých do kyselého.

     Toto přerušení trávení je často spolupříčinou většiny chorob. Nedostatečné trávení, zaviněné nesprávnou kombinací potravin, způsobuje kvašení a hnilobu, tvoří základ toxémie. 

     Existuje přesná hranice mezi přírodními sacharidy a bílkovinami a mezi koncentrovanými. Ty první jsou škrob a cukr, aminokyseliny a bílkoviny, ze kterých je složena zelenina, saláty, ovoce, ořechy a semena ve svém přírodním stavu. V tomto stavu obsahují daleko větší podíl přirozené vody než sacharidy z mouky, tovární cukr a bílkovina masa.

 

     Proto se všechny moučné výrobky, jako chléb, buchty, dorty, keksy a těstoviny nazývají koncentrované, škrobové výrobky. Sladkosti a potraviny připravené z cukru, melasy, javorového sirupu a podobně, jsou také koncentrované sacharidy. Všechno maso - hovězí, skopové, slepičí, rybí a masové náhražky, které se vyrábí z bílkovin obilí a luštěnin, např. ze sójových bobů - jsou koncentrovaná bílkovina.

Všechny saláty, zelenina a ovoce obsahují bílkoviny a sacharidy.

     Poznat rozdíl mezi přírodními a koncentrovanými sacharidy je lehké, když si uvědomíte, že všechny rostliny obsahují jak sacharidy (ve formě přírodních cukrů), tak také bílkoviny (které jsou pro lidské zažívání nejvhodnější), zatím co koncentrované sacharidy a bílkoviny vyžadují více práce k trávení a větší námahu a zátěž pro zažívací orgány.

 

    Některé příklady kombinace jídel, které bychom neměli jíst současně:

     Chléb nebo různé rohlíky s vejci, sýrem nebo masem všeho druhu, zvláště pokud jídlo zapíjíme limonádou, oslazenou kávou nebo čajem. Maso s brambory, chlebem nebo houskami, dort nebo koláč, čaj, kávu nebo limonádu.

     Stejně polévky obsahující masový vývar, kousky masa a těstoviny.

 

     Ještě horší je škoda způsobená konzumací masových náhražek, které svojí masovou chutí mylně provokují tvorbu šťáv trávicích bílkoviny. Protože žádná bílkovina není přítomná, vrhnou se připravené šťávy na "náhražku", která je obyčejně připravená z obilí, sójových bobů nebo škrobu.

     Důsledkem je nestravitelná potrava a jako dohra konečně toxémie.

 

     Tyto potraviny nemají naprosto žádné místo ve výživě,
která by měla vést k zářícímu zdraví.

 

 

Kyselina močová

     Hlavní příčina, proč nemáte jíst žádné maso, nebo proč ho máte jíst s mírou, jestliže si myslíte, že je to nutné a že je vaše tělo na to zvyklé, je nadměrné množství kyseliny močové, která vzniká při trávení masa a jiných koncentrovaných bílkovin. 

 

     V těle se kyselina močová tvoří svalovou činností. Zvýšená práce svalů vede během dvou hodin k zvýšené produkci kyseliny močové, která se normálně vyloučí močí.

 

     Během trávení masové bílkoviny, při kterém se bílkovina rozkládá na základní prvky, to je na aminokyseliny, vzniká v těle teplo; což působí povzbudivě, dodává pocit nadměrné energie a přispívá k udržování tělesné teploty. Teplo však není použito k tvorbě energie pro pracující tělesné buňky.

     Takto je vlastně tato energie plýtváním a je potřeba více bílkovin, než by se potřebovalo v případě, že by mohl být využit celý energetický potenciál. Aminokyseliny z masa, které sníme, se nepřebudují na tělesnou bílkovinu a jsou prakticky promarněny.

     Důsledkem je přírůstek kyseliny močové.

 

     Kyselina močová se vylučuje ledvinami a většina lidí, kteří jedí maso často a ve velkém množství, mají i ledvinové potíže. Příliš mnoho kyseliny močové v krvi je pro ledviny velkou zátěží.

 

     Jedna z metod přírody, jak zahřívat tělo, je spalování jeho vlastního odpadu na rozpustný popel, který může být z těla snadno vyloučen. Tento popel se nazývá močovina. Močovina je tak rozpustná, že nikdy netvoří kameny nebo písek. Jestliže obsahuje tělo nadměrné množství kyseliny močové, nespotřebuje ji na tělesné palivo beze zbytku a tvoří se popel nebo odpad, který se nemůže vyloučit. Tento "odpad" je kyselina močová, která může tvořit v ledvinách kameny nebo písek.

 

     Kameny ve žlučníku jsou důsledkem nadměrné konzumace koncentrované škrobové stravy. Tato potrava může také vést k tvorbě močových kamenů.

 

     Dalším nebezpečím, vznikajícím nahromaděním velkých zásob kyseliny močové v těle, je skutečnost, že svalová tkáň váže tuto kyselinu. Svaly nejenže vyrábí samy svou prací kyselinu močovou, ony ji i velkoryse absorbují a ukládají, jestliže jsou ledviny přetíženy. Nakonec kyselina močová vykrystalizuje v malé ostré krystalky, které na sebe upozorní bolestmi při revmatismu, neuritidě a jiných svalových onemocněních.

 

     Přestaneme-li jíst maso, potíže odezní. Mnoho lidí zjistilo, že denní pití půl až jednoho litru směsi šťávy z čerstvé karotky, řepy a okurek pomáhá tyto krystalky rozpustit. Tato směs se ukázala prospěšnou i při jaterních a ledvinových potížích. 

    Jestliže si někdo myslí, že potřebuje bezpodmínečně trochu živočišné bílkoviny, pak by měl sníst čerstvou rybu. Měla by se jíst dušená a příprava by neměla trvat déle než 10-15 minut. Nepečte rybu na tuku. Dávejte přednost čerstvým mořským rybám.

     Ryby z řek a jezer se dají akceptovat, jestliže jsou řeky a jezera čistá.

 

     Nezapomeňte, že "totální abstinence" je vždy lepší než to, co uvádím, že je snad ještě "dovoleno". 

 

 

předchozí   …   další

Naše menu vyberte si

Zdraví na dlani V bavlnce Zdarma eShop Úsměv pro děti - videopřednášky o dětech