6. Semena

Sledování video textu

 

 

      Semena patří k základním potravinám. Jestliže bychom si byli sto představit kosmický princip, obdrželi bychom obraz semene. Semeno v embryonálním stavu obsahuje celý plán atomů, molekul, buněk a tkání, které se později objeví jako rostlina. Semena jsou ve své přirozené, nepreparované a ne opracované formě bohatá na enzymy. Jsou složena z bílkovin, sacharidů a tuků a jsou lehce stravitelná, jestliže je správně připravíme (necháme naklíčit nebo jemně pomeleme).

     Jestliže semena klíčí, je to důkaz, že jsou naplněná kosmickým životem.

     Všechny život darující účinné látky, důležité k zachování a šíření života, jsou obsaženy v malinkém semínku.

 

     Každá látka a každý minerál, které obsahuje zelenina, rostlina nebo strom, byly v celé své účinnosti obsaženy v semenu. Pro plně hodnotnou výživu jsou semena životně důležitá, takže bychom se měli snažit je vždycky v nějaké formě jíst. Semena jsou však koncentrovaná potravina a měla by se jíst jen v malých množstvích. Dodávají víc skutečné „stavební“ potravy než maso a naklíčená je můžeme dobře kombinovat s jinými potravinami. Všechna semena a jejich klíčky počítáme k nejbohatším zdrojům bílkovin a jsou mimoto bohatá na vápník a hořčík.

     Hybridních semen byste se měli vystříhat, protože jejich rovnováha je narušena, a tím je ovlivněna jejich výživná hodnota. Je proto lepší kupovat ořechy a semena v obchodech s biologickými potravinami nebo přímo organicky vypěstované od výrobců.

 

 

Naklíčená semena

      My se snažíme čerstvě naklíčená semena servírovat každý den k jednomu nebo více jídlům. Používáme střídavě alfalfu, mungo-fazole nebo i čočku. Můžete však sami experimentovat a najít si to, co vám nejlíp chutná, a tím si obohatit jídelníček o výživné látky.

     Prodává se mnoho různých „přístrojů“ na klíčení semen. Jestliže si však chcete naklíčit jen malé množství, stačí vám k tomu litrová zavařovací sklenice. Obchody s biologickými potravinami nabízí rozličné nádoby z keramiky, skla, umělé hmoty a nerezavějícího kovu. Doporučuji vám sklo nebo keramiku.

     Pro alfalfa-klíčky (vojtěškové klíčky) nebo klíčky mungo-fazolí použijte 2 polévkové lžíce semen z biologického obchodu, která mají zaručenou klíčivost. Rozprostřete je na talíř a odstraňte všechna poškozená semena a kamínky. Přeperte je potom pod tekoucí studenou vodou z vodovodu. Dejte potom 2 lžíce mungo-fazolí do jedné sklenice, 2 lžíce alfalfa-semen do druhé sklenice, zalijte půl litrem vlažné vody a nechejte přikryté přes noc stát.

     Příští ráno slijte vodu, semena propláchněte studenou vodou z vodovodu a všechnu vodu ze sklenice vylijte.

     Dávejte pozor, aby semena nevyschla, musí zůstat stále vlhká, aby mohla klíčit. Obyčejně stačí je dvakrát za den propláchnout, ale za horkého počasí je to nutné i čtyřikrát až pětkrát. Při vysoké vlhkosti vzduchu mohou začít plesnivět.

     Malá semena potřebují ke klíčení delší dobu, a tak trvá asi čtyři až pět dnů, než jsou alfalfa-klíčky vhodné k jídlu. Mungo-boby naproti tomu jsou za 3 dny hotové. Jestliže klíčky dosáhly velikosti, která vám nejvíc vyhovuje, postavte sklenice k oknu na slunko a pravidelně je otáčejte, až dostanou klíčky zelené lístečky. Potom je dvakrát až třikrát propláchněte studenou vodou, vodu pečlivě slijte a klíčky dejte přikryté do lednice. Stanou se křehkými a chutnají výborně. Myslím, že semena potřebují ke klíčení čerstvý vzduch, proto je nezavírejte do skříně, ale nechejte stát v kuchyni přikryté papírovým ubrouskem nebo utěrkou na stinném místě. Tím klíčení urychlíte. Jestliže máte jednu dávku v lednici, můžete začít s další, a tak jste stále zaopatřeni čerstvými zelenými klíčky.

 

     Měly by se rychle spotřebovat, skladováním v lednici ztrácí pomalu svou chuť. My se je snažíme vždycky sníst do 4-5 dnů. Zkušenost vám ukáže, jaké množství vaše rodina potřebuje a jak často musíte semena nechat klíčit.

      Jsou výborné, jestliže se zamíchají do salátů, mohou se jíst samotné nebo se jemně posekanými salát posype. Jsou vhodné i k ozdobení salátů. Klíčky přidávají každé syrové stravě na kvalitě a zvětšují její výživnou hodnotu. Jsou zvláště dobré pro rodiny s dětmi.

 

Mléko z ořechů a semen

My používáme mléko z ořechů a semen místo smetany a mléka. Náš oblíbený recept je:

2 polévkové lžíce oloupaných slunečnicových semen,
12 celých syrových mandlí se slupkou,
1 polévková lžíce sezamových zrn.

     Pomelte ořechy a semena na elektrickém mlýnku na jemný prášek, nasypte ho do půl litru teplé vody a mixujte dvě až tři minuty pořádně s jednou polévkovou lžící medu při vysokých obrátkách. Tím je směs hotová a připravená k snídani.

     Toto je základní recept, který si můžete podle chuti obměnit. Jestliže chcete mít směs jako hustou smetanu, použijte méně vody. Můžete také změnit podle své chuti množství medu. A jestliže chcete mít nápoj řidší, přidejte vody.

     K snídani je velice chutná směs z banánů nakrájených na kolečka, namočených fíků, rozinek, nastrouhané karotky a klíčků z mungo-bobů. Posypat ji můžeme ještě na moučku pomletými slunečnicovými a dýňovými semeny a syrovými mandlemi. Spolu se sklenicí karotkové šťávy tvoří tento pokrm vydatnou snídani, která nasytí i těžce pracujícího muže.

 

 

předchozí   …   další

Naše menu vyberte si

Zdraví na dlani V bavlnce Zdarma eShop Úsměv pro děti - videopřednášky o dětech